tirsdag den 16. juli 2013

Gammeldags hjemmelavet koldskål



Jeg har aldrig før prøvet at lave min egen koldskål... Jeg troede det var svært.. Det er det slet ikke! Og det smager bare meget bedre end det man køber færdiglavet.

Opskriften er fundet her, men herunder får du mine erfaringer med opskriften.

1 dl past. æggeblommer ( ca 3 bægre)
1 dl lys rørsukker
1 l. kærnemælk
1/2 l. tykmælk
saften fra en halv til en hel citron og evt. skal
0,25 vanillestang eller 1 tsk vanillesukker

Æg og sukker piskes godt sammen til en lys, luftig og tyk masse. Kærnemælk, tykmælk og vanille røres i og koldskålen smages til med citron. Koldskålen stilles på køl i en lukket beholder i minimum en timer før servering.

Der findes et utal af religioner indenfor kammerjunkere til koldskålen; skal de være bløde eller sprøde, søde eller grove.. Nogen kan slet ikke lide kammerjunkere og topper med crunch eller friske frugter. Jeg har opdaget en ny topping - Cornflakes..  Det er bare godt:)

2 kommentarer:

  1. Jeg er vokset op med hjemmelavet koldskål og heldigvis laver min kæreste verdens bedste hjemmelavet, for jeg synes købekoldskål ofte smager direktør grimt. Min kæreste putter af og til også appelsinsaft i og det er virkelig lækkert, det sku' du ta' at prøve. Corn flakes på er så godt, men her laver vi rugbrødscroutoner med sukker på, det er også vildt godt. Hilsen koldskålsspiseeksperten

    SvarSlet
  2. Det lyder vildt lækkert! Det vil jeg helt sikkert prøve, tak for tippet:)

    SvarSlet