lørdag den 9. marts 2013

Stenalderbrød



Eller Melfrit-nødde-"brød"

Det er snart en kendt sag at stenalderkost det slanker og giver energi. Jeg har prøvet at lave et stenalderbrød for at se om det kunne spises - og det kan det.

Du skal bruge:

1 bageform til rugbrød
100 g mandler med hinde
100 g hasselnødder
100 g haselnødder
100 g hørfrø
100 g solsikkekerner
100 g sesamfrø
100 g valnødder
100 g pinjekerner
100 g græskarkerner
6 æg
1 dl olivenolie eller anden sund olie.
salt

Jeg er ikke fan af valnøddekerner og pinjekerner, så jeg tilsætter altid 100 g solsikkekerner, 50 g hørfrø og 50 g græskerkerner som erstatning hefor.

Forvarm ovnen til 160 grader. Alle ingredienserne blandes godt sammen. Folier rugbrødsformen med bagepapir og fyld "dejen" heri. Bag dit stnalderbrød i en time og lade det herefter køle af på en rist.

Du kan mikse dine nødder og kerner som du har lyst, eller endda skifte nogle af tingene ud med f. eks paranødder, pecannødder, usaltede pistacienødder osv..

Hvis brødet skal bruges til ost kan du erstatte 10 g af hver slags nødder med frugter eller tørrede bær uden sukker. - rosiner, tranebær, abrikoser eller figner. etc.


2 kommentarer:

  1. Hvordan smager det kontra alm brød?

    SvarSlet
    Svar
    1. Personligt synes jeg det smager bedre, men jeg kan rigtig godt lide nødder:) Men min brødglade kæreste lever af det, så helt dårligt kan det ikke være..

      Slet