lørdag den 16. marts 2013

Manhattan Cheesecake


Mmmhh... Cheesecake.

Her kommer opskriften på en super lækker og forholdsvis nem cheesecake.

Opskriften har jeg fundet hos Newyorkerbyheart.com 

til 6-8 personer skal du bruge:

200 g. knuste digestiv kiks
75 g. hakket hvid chokolade 
(jeg har lavet min uden, fordi jeg ikke havde noget på lager, men det skal helt sikkert prøves næste gang!)
75 g. hakkede mandler
100 g. smør, smeltet og afkølet lidt
400 g mascarpone
21/2 dl cremfraiche*
0,5 pakke buko neutral flødeost*
2 æg
145 g. sukker ( 85 g til 1.lag)
1 god stang vanille

* Dette er mit eget twist til opskriften, i den originale er der brugt 4 1/2 dl cremefraiche og ingen flødeost.

De knuste kiks kan med fordel blendes helt fine - så "binder" kagebunden bedre. tilsæt de hakkede mandler og chokolade - Mandlerne kan også blendes, men jeg kan godt lide at der er lidt bid i kagen. tilsæt det smeltede smør og rør det sammen så du får fedtet kiks-masse. Hæld blandningen i en smurt springform og pres det godt sammen. Mascarponen og æg, 85 g sukker og korn af 1/2 vanillestang blendes sammen til en glat masse. Hæld det over kiksebunden og bag den i en forvarmet ovn på 190 g. C (ikke varmluft) i ca. 20 minutter eller indtil kagen er stivnet. 

Tag kagen ud af ovnen og lad den afkøle lidt - ovnen lader du være tændt.

Bland cremefraiche med flødeost og 60 g sukker og den sidste halvdel af vanillestangen. Massen blandes godt og hældes over kagen som igen bages i ovnen i ca 10 minutter. Lad kagen køle lidt af inden den stilles i køleskabet. kad gerne kagen hvile natten over..

Jeg har valgt den lette løsning og serveret min kage med syltetøj - solbær eller brombær. Men i den originale opskrift er der jordbærsauce på toppen. Opskriften på den kan du finde her

Ingen kommentarer:

Send en kommentar