fredag den 21. december 2012

21. december - Juletraditioner

Jeg ELSKER julen!!!

Jeg elsker stemningen, hyggen, de mørke aftener der bliver lyst op af de smukkeste julelys, godterne, bagværket og pynten. Jeg elsker traditionerne der er forbundet med julen og alt skal helst være som det altid har været:)

 Det er som sangen til Pyrus : "Julen er gammel og julen er ny. Julen er aldrig den samme. Julen er ny som et morgengry, et nyt maleri i en ældgammel ramme" - Det er så sandt som det er sagt eller sunget...



Du kender det sikkert selv, man har nogle bestemt ting man skal have frem fra kasserne med julepynt før det kan blive rigtig jul. Du har måske nogle steder du skal besøge, julekort de skal skrives og godter der skal spises før julestemningen får rigtig fat i os. - Ja, julen er i sandhed en travl periode.

I vores lille hjem er misteltenen vigtig for mig, den skal ind i huset og hænges op før det bliver rigtig jul..

Juleaftensdag er den bedste dag på hele året og også en meget travl dag. I år skal vi i kirke for første gang i mange år.. Det glæder jeg mig til. Det giver altid en særlig stemning til dagen og aftenen.. skønt! Når man som os er to sammenbragte familier, kan der ske det at traditionerne modarbejder hinanden og nye kommer til. Man må finde kompromisser og finder glæde i de nye traditioner. Vi pynter aldrig juletræet før juleaftensdag, noget som min mors mand og mange andre familie altid gør lillejuleaften.. Men hos os har vi en fødselsdag d. 23. december og den dag holdes altid julefri så vidt muligt:) tilgengæld har vi så taget traditionen med at lægge pakkerne under træet så snart det er pyntet til os. Vi plejede altid at hente gaverne efter vi havde spist julemiddagen, men jeg nyder denne nye tilkomne tradition. På den måde får man meget mere glæde af de smukke pakker.

Menuen juleaften skal være som den plejer med både and og flæskesteg, hjemmelavet rødkål og brune kartofler. Jeg husker et år hvor mor havde eksperimenteret lidt med en ny variation på rødkålen og havde lavet ris a´la manden på kokusmælk!.. Min søster og jeg var svært utilfredse... Men det blev en god jul alligevel og vi glemmer det aldrig og joker med det hvert år:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar