onsdag den 26. september 2012

Bagedagshjertet

Jeg elsker at finde inspirationshæfter til bagning i Brugsen og hvor jeg ellers kan finde dem. De er så hyggelige at sidde og kigge i. For nogle år siden - ja faktisk i 2007, fandt jeg det gratis gemmehæfte til den store bagedag og det har været hos mig siden. 

Min favoritopskrift er dette bagedagshjerte. Det er super nemt og lækkert. Du kan finde mange opskrifter  
på Den store bagedag.dk, men jeg synes ikke at kunne finde denne..



Du skal bruge: ( til ca. 12 stykker)

1 æg 3/4 tsk fint salt
1 spsk rørsukker
12 g. tørgær
300 g hvedemel
1 dl. flydende fedtstof ( gerne Becel)

Fyld: 
4 spsk flydende fedtstof 3 spsk. brun farin
175 g groft revet marcioan
2 tsk. fintrevet appelsinskal

Pynt: 

50 g mandelflager eller hakkede mandler. 
evt. perlesukker

Sådan gør du:

Dej:           Pisk ægget sammen, og tag ca. 1/2 spsk. fra til pensling. Hæld mælk, æg, salt og rørsukker i en skål. Bland gæren med halvdelen af melet og rør det i "mælken". Kom fedtstof og resten af melet i dejen og ælt. Lad dejen hæve tildækket et lunt sted ca. 30 min.

Fyld:         Rør fedtstof med farin, marcipan og appelsinskal. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den igennem. Rul dejen ud ( ca. 18 x 75 cm). Fordel fyldet jævnt på dejen og rul den sammen på den brede led - som en roulade. Læg rouladen på en plade med bagepapir og form den til et hjerte. Pres hjertet fladt og skær et snit ind til fyldet hele vejen rundt. Pisk resten af ægget med 1/2 spsk vand, pensl hjertet, pynt med mandler og sukker og bag kringlen midt i oven ca. 25 min. ved 200 C.

På hjemmesiden kan man finde mange andre opskrifter blandt andet 2 andre kringler som jeg helt sikket skal prøve:






1 kommentar: