mandag den 28. maj 2012

Oreo icecream

Hjemmelavet flødeis til de varme pinsedage.


Til jul var jeg så heldig at få en ismaskine til min kitchen aid og her i pinseheden skulle den endelig afprøves. Jeg startede med at lave en almindelig vanille parfait. Jeg blev meget overrasket over hvor nemt det er at lave is, så jeg kastede mig hurtigt ud i at lave min egen smag - Oreo chokolade.

Den kan anbefales, Oreo og flødeis er et rigtig godt match!



Opskrift til 6 portioner

6 past. æggeblommer
100 g. sukker/rørsukker
3 dl. mælk
ca. 4 dl. piskefløde
evt. kornene fra 1 stang vanille
6-8 Oreo kikse chokolade eller klassik

Æggeblommerne piskes tykke med sukker

Vanillestangen flækkes og vanillekornene skrabes ud.Kornene kan fordeles med lidt sukker og blandes med æggemassen. For at få de sidste vanillekorn med kan du tage en kop med 1 dl mælk, skære vanilestangen i kvarte og ryste dem rundt i mælken. Herefter tilsættes dette og resten af mælken i æggemassen. Pas på ikke at få stængelstykkerne med.




Oreo-kiksene knuses evt. med minihakker og tilsættes blandingen. Tag evt. et par stykker og knus dem i hånden for at få lidt større stykker kiks at tykke på i isen.

Fløden piskes til skum - ikke for fast og blandes grundigt med de øvrige ingredienser.

Den jævne masse indfryses i ismaskine i ca. 40 min. og kan spises med det samme som softice, eller fryses yderligere 1 time for fastere konsistens.

Kan serveres med friske bær, i isvaffel eller med flødeskum.

Velbekomme:) 

(inspiration til opskriften er fundet på ismaskinen.dk)

2 kommentarer:

  1. OMG er da nød til at have sådan en is indsats til min kitchen Aid

    SvarSlet
  2. Den må jeg prøve en dag det lyder da alt for lækkert:-)

    SvarSlet