lørdag den 3. november 2012

De første juleforberedelser

Hjemmelavede honningkager er blevet et must hjemme hos os efter at jeg fik "Julebogen" skrevet af Theresa Maria Jessing - Bonderøvens kæreste. Jeg fik bogen af Jeppe i starten af december 2009 og jeg har brugt den flittigt. Den er super hyggelig og man kan umuligt undgå at komme i julestemning når man sidder og bladre i den... Hun er rigtig dygtig til at inspirere og sprede hygge og så har hun en forkærlighed for gammeldags jul, ligesom jeg:)



Honningkager skal laves af to omgange; den første del består af fordejen, til den skal du bruge:

1 kg. hvedemel
1 kg. dansk honning

Du kan selvfølgelig lave din egen portion i den størrelse du ønsker.. Jeg har denne gang lavet en halv portion fordi jeg synes det er så sejt at stå at arbejde med. Som Theresa skriver: "  Ælt honning og mel godt sammen på køkkenbordet eller i en røremaskine- lige meget, hvad du vælger, så bliver det rigtig hårdt og sejt at arbejde med. Enten for dig eller maskinen. Ælt evt. dejen af to omgange, hvis du bruger den angivne mængde. opbevar dejen i en bøtte med låg på i køleskabet"

Fordejen skal laves i god tid før den skal bruges - det optimale er op til en måned før - så skynd dig at få den æltet sammen inden længe. Jeg har lavet dem allerede nu, så vi kan nyde dem hele december:)

- Fortsættelse følger derfor i starten af december


1 kommentar:

  1. Ih det lyder spændene. Må afsted efter et kilo honningi morgen...Glæader mig til december :D

    SvarSlet