tirsdag den 1. oktober 2013

Nem æblekage


På side 6 i min egen hjemmeskrevede opskriftsbog, hvor jeg har samlet alle mine bedste opskrifter, finder man opskriften på Nem Æblekage.. Jeg ved ikke helt hvor jeg har opskriften fra men mener måske at den stammer fra et ugeblad eller min svigermor.. Sidstnævnte er nok mest sansynligt:)

Men ligemeget hvor den stammer fra, så er den ikke bare rigtig nem men også helt vildt god!

Du skal bruge:

4 udkernede æbler i tern*
185 g sukker
185 g brun farin
11/4 dl rapsolie
2 store æg
360 g hvedemel
1,5 tsk vanillesukker
1,5 tsk bagepulver
1,5 tsk stødt kanel
3/4 tsk stødt kardemomme 
3/4 tsk salt

Skær de udkernede æbler i tern og bland dem med sukker, brun farin, rapsolie og æg. Rør massen godt. De tørre ingredienser blandes i en anden skål og tilsættes herefter den klistrede æblemasse. Rør dejen godt igennem og hæld den over i en smurt springform på ca. Ø25. Kagen bages i ovnen ved 180 grader i ca. 50 minutter.. Det er da nemt..

Server kagen med creme fraiche eller flødeskum. Kagen er fantastisk lun men kan sagtens spises dagen derpå hvis der er mere tilbage...

* Jeg skræller næsten aldrig æblerne til mine kager, men det kan man selvfølgelig sagtens gøre. Du kan bruge de fleste æblesorter, til denne har jeg brugt Ingrid Marie.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar